-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:14963 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مختصري درباره عقايد و نظريه هاي دكتر علي شريعتي بيان كنيد ؟
در اين باره شايد بهترين و گوياترين نظر ، سخنان مرحوم آيت الله شهيد مطهري باشد كه در تاريخ 56/9/23 ايراد كرده است :
{P -لمعاتي از شيخ شهيد ، انتشارات صدرا ، ص 38 . P}
بسم اللّه الرحمن الرحيم و به نستعين
نظر به اين كه مسائل مربوط به مرحوم دكتر علي شريعتي مدّتي است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراب آنها از مسائل اساسي و حياتي و وسيله بهره برداري افراد و دستگاههاي مغرض گرديده است ، اينجانبان تبادل نظر در اين مسائل را ضروري دانستيم و در پي يك سلسله مذاكرات به اين نتيجه رسيديم كه تا حدود زيادي وحدت نظر داريم و با توجّه به اين كه بيشترين افرادي كه دچار اين سردرگمي و بيهوده كاري هستند ، از قشر حقيقت طلب اند ، وظيفه شرعي دانستيم عقايد و نظريات مشترك خود را در اين زمينه نخست به طور اجمال و سپس به طور تفصيل به اطّلاع عموم و به ويژه اين قشر برسانيم . باشد كه وسيله خيري براي رهايي از اين سردرگمي و بازگشت به وحدت و الفت ميان مسلمانان گردد كه البته موجب رضاي خداي متعال خواهد بود .
آنچه درباره آن مرحوم شايع است ، يا مربوط است به جنبه گرايشهايش و يا به استنباطها و اظهار نظرهايش در مسائل اسلامي كه در آثار و نوشته هاي او منعكس است . اينجانبان كه علاوه بر آشنائي با آثار و نوشته هاي مشاراليه با شخص او في الجمله معاشرت داشتيم ، معتقديم نسبتهايي از قبيل سنّي گري و وهابيگري به او بي اساس است و او در هيچ يك از مسائل اصولي اسلام از توحيد گرفته تا نبّوت و معاد و عدل و امامت گرايشي غير اسلامي نداشته است .
ولي نظر به اين كه تحصيلات عاليه و فرهنگ او غربي بوده و هنوز فرصت و مجال كافي نيافته بود در معارف اسلامي مطالعه وافي داشته باشد تا آن جا كه گاهي از مسلّمات قرآن و سنّت و معارف و فقه اسلامي بي خبر مي ماند ، هر چند با كوشش زياد به تدريج بر اطّلاعات خود در اين زمينه مي افزود ، در مسائل اسلامي ( حتّي در مسائل اصولي ) دچار اشتباهات فراوان گرديده است كه سكوت در برابر آنها ناروا و نوعي كتمان حقيقت و مشمول سخن خداست كه : « انّ الذين يكتمون ما انزلنا من البيّنات من بعد ما بينّاه للناس اولئك يلعنهم اللّه و يلعنهم اللاعنون » از اين رو ، با توجّه به استقبال فراوان جوانان به كتب مشاراليه و اين كه خود او در اواخر عمر در اثر تذكرات متوالي افراد بي غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجّه اشتباهات خود شد و به يكي از نزديكانش وكالت تام براي اصلاح آنها داد ، اينجانبان بر آن شديم به حول و قوّه الهي ضمن احترام به شخصيّت او و تقدير از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به طرف اسلام ، بدون مجامله و پرده پوشي و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و يا دشمنان مغرض ، طّي نشرياتي نظريات خود را درباره مطالب و مندرجات كتابهاي ايشان بالصژراحه اعلام داريم . از خداوند متعال مدد مي طلبيم و از همه افرادي كه بي غرضانه نظريات مستدل خود را در اختيار ما قرار دهند و ما را در اين راه ياري نمايند ، متشكر خواهيم شد .
والسلام علي من اتبع الهدي
مرتضي مطهري
لازم به ذكر است كه در انتهاي نامه مذكور در كتاب لمعاتي از شيخ شهيد تنها نام استاد بزرگوار ، شهيد مطهري آورده ، آمده است .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.